Hae
Wellness by Jenny

Tavoite määrää tahdin

Kuinka moni on joskus asettanut itselleen tavoitteita? Kuinka moni on päässyt tavoitteeseen? Jos et ole päässyt tavoitteeseen, niin oletko ensimmäisenä miettinyt, että vika on sinussa ja olet vain huono… koska jos olet, niin voin kertoa, että asia ei ole niin. Et suinkaan ole ollut huono, vaan tavoitteesi on voinuy olla epäselvä tai huonosti aseteltu, jolloinka tavoitteeseen pääsy on vaikeaa. Tavoite on voinut olla liian ympäripyöreä, esimerkiksi ”haluan voida hyvin” tai epärealistinen kuten ”haluan laihtua 3kk 20kiloa”. Huomasin itse, että oma tavoitteeni on aseteltu melko huonosti ja se näkyi motivaation laskuna ja yleisenä ketutuksena. Nyt olen asetellut tavoitteen uudestaan, joten sitä kohti on helpompi mennä.

Kohti tavoitetta ja sen yli ?

Miten hyvä tavoite asetetaan?

Tavoitteen asettelussa lyhenne TARMO on erinomainen muistisääntö.

T = täsmällinen

eli muotoilet tavoitteen mahdollisimman tarkkaan. Et jätä sinne minkäänlaisia lipsumisaukkoja, vaan muotoilet sen täsmällisesti

A = aikataulutettu

eli sisällytät tavoitteeseen ajan milloinka olet tavoitteessa. Mieluiten selkeä päivämäärä, jolloinka on helppo mennä tavoitetta kohti.

R = realistinen

eli mietit mihin oikeasti pystyt, mihin aika riittää ja mikä on ylipäätään esimerkiksi fysiologisesti mahdollista. 10kilon painonpudotus kuukaudessa ei ole realistinen tai jos et ole ottanut juoksuaskelta koskaan, niin ei kannata ilmoittautua maratonille 2kk päähän.

M = Mitattava

eli tavoitteen tulisi olla helposti mitattavissa. Esimerkiksi ”Jaksan juosta” ei ole hyvä tavoite, mutta ”jaksan juosta 2km” on.

O = olennainen

eli tavoitteen tulisi olla sopiva sinulle ja sinun itsesi asettama.

Esimerkki hyvästä tavoitteen asettelusta:

Aion juosta kesäkuussa 2021 Forssan Suvi-illassa 5km aikaan 40min.

Tuo on siis minun ihan oikea tavoite ja siinä on kaikki asiat. Se on realistinen, mitattava, täsmällinen, olennainen ja aikataulutettu. Koska tiedän milloin tavoitteeseen tulee päästä, niin osaan tämän pohjalta luoda harjoitusaikataulun. Koska tavoite on realistinen, niin aikaa on runsaasti, eikä mun tarvi vetää itseäni ns. piippuun vaikka töitä pitää tehdä kovasti.

Välitavoitteet

Jotta tavoitteeseen pääsy ei kuulostaisi kaukaiselta asialta, niin on hyvä myös asettaa välitavoitteita. Esimerkiksi jos on asettanut itselleen tavoitteen laihtua 15kg 6kk, niin välitavoitteita voisi olla vaikka, että ensimmäiset 2kk aikana käy 2x viikossa salilla ja 3x lenkillä ja kuukaudet 3-4 tekee 3x salitreenin viikkoon ja 3 lenkkiä jne. Itselläni juoksua koskevia välitavoitteita on käydä juoksemassa vähintään 1x viikossa ja kerran kuukaudessa osallistua puistojuoksuun. Nämä myös auttavat kehittymään ja pääsemään tavoitteeseen. Välitavoitteet tuovat matkalla onnistumisen tunteita ja lisäävät aktiivisuutta.

Jos tavoitteenasi on lähteä treenaamaan heti aamusta, niin valmiiksi pakattu treenikassi tukee tavoitetta?

Arvopohjainen tavoitteen asettelu

Tavoitteen asettelussa on hyvä miettiä omia arvojaan eli mikä on elämässä tärkeää. Arvojen perusteella voi myös asettaa tavoitteita esimerkiksi jos terveys on arvoissa korkealla, niin tavoitteena voisi olla pienentää vyötärönympärystä 10sentillä. Tai jos perhe on tärkeä ja tavoitteenasi on lisätä ulkoilua, niin ota perhe mukaan ulkoilemaan. Näin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla ?

Arvojen mukaisiin periaatteisiin on helpompi sitoutua, koska asia on sinulle varmasti tärkeä ja haluat toimia arvojesi mukaan.

Tavoite

Tavoitteet siis näyttävät suunnan ja antavat merkityksen tekemiselle. On ihan eriasia treenata tavoitteellisesti, kun hihhuloida salilla fiiliksen mukaan. Ja mitäpä veikkaatte kummassa tulee enemmän tuloksia? Tavoitteellisuus ei kuitenkaan ole sama kuin suorittaminen. Heti kun tavoitetta kohti meneminen alkaa olla suorittamista, niin kannattaa tarkistaa tavoite. Liika suorittaminen ei ole hyvästä ja ei lisää hyvinvointia. Tavoitteen pitää ollakin sellainen, mikä lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Voitkin kysyä itseltäsi seuraavan kerran kun asetat itsellesi tavoitteeksi karkinsyönnin lopettamisen, että lisääkö se OIKEASTI sun hyvinvointia vai olisko esimerkiksi karkinsyönti kerran kuussa parempi tavoite ? Tavoitteen on tärkeää olla myös linjassa elämäntilanteesi kanssa. On ihan turha haaveilla tiukoista tavoitteista, jos elää keskellä ruuhkavuosia vaan sillon voi lempeämpi ja rennompi tavoite olla parempi. Kilpaurheilussa taas on tärkeää, että tavoite on asetettu korkealle ja tähdätään joka solulla siihen tavoitteeseen. Kaikilla ei tarvi olla sama tavoite, eikä tavoitteen aina tarvi olla kovin suuri. Tärkeintä on, että pystyt järkevällä tavoitteen asettelulla pääsemään niihin tavoitteisiisi ❤

Syyskuussa 2020 juoksin ensimmäisen puistojuoksuni aikaan 47min 29sek. Tästä on hyvä parantaa ?

Lähekkö mun kanssa pussikeitolle?

Pussikeitto-dieetit. Jokainen on varmasti niistä kuullut ja moni on niitä kokeillut. Nuo VLCD (Very Low Calorie Diet) jutut lupaa aina pudottaa painoa paljon ja lyhyessä ajassa. Niistä kolmesta tai viidestä päivän aikana nauttimastasi pussista saat kaiken mitä tarvitset ja läski vaan sulaa. Ekana päivänä voi tehdä tiukkaa, mutta sitten sut valtaa euforinen olo ja jaksat nostaa norsun alas puusta ja siirtää naapurin traktorin käsivoimin. Pusseja on myös montaa eri makua, joten jokaiselle löytyy varmasti se lemppari. Jos pelkkä nestemäinen ravinto ei houkuta, niin löytyy myös suklaapatukalta näyttävä patukka, jossa on saman verran kaloreita kuin lihapullissa ja perunamuusissa.. mutta sähän et voi syödä lihapullia ja perunamuusia, koska ne ei laihduta sua, mutta se patukka laihduttaa.

Miksi?!

Mä herään aina välillä miettimään, että miksi keskivertoälykäs ihminen sortuu näihin pussikeittoihin ja ateriankorvikepatukoihin? Mä itse olen ollut noin 3 kertaa pussiksella ja kyllähän siinä laihtui, mutta hyvinvoinnista ei ollut tietoakaan. Dieetin loputtua saatoin melkeinpä kuulla kuinka menetetyt kilot tulivat kohisten takaisin ja toivat sukulaisensakin mukanaan. Olin siis yhtäkkiä lihavampi kuin ennen dieettiä, ei hyvä ? Myönnän sortuneeni lupauksiin nopeasta ja helposta tavasta laihtua ja nyt kun on järkeä päässä enemmän (ja sitä kokemusta) niin eihän tuo pussikeittoilu ole ollenkaan järkevää. Saatat laihtua helposti ja nopeasti, mutta mites kun dieetti loppuu? Et osaa edelleenkään syödä oikeaa ruokaa järkeviä määriä, et ole saanut liikuntaa osaksi elämää, et ole löytänyt tasapainoa herkuttelun ja normiruokailun välille, et edelleenkään juo vettä tarpeeksi yms. Pahimmassa tapauksessa pussikeittodieetti polttaa sun lihakset, jolloinka se laihdutus muuttuu entistä vaikeammaksi ja joudut tekemään tuplasti enemmän töitä, kuin ennen pussikeittoilua.

Onko pussikeitto koskaan hyvästä?

Niinkuin yleensäkin asioissa, pussikeittoilullekin on yksi hyvä hetki. Se on esimerkiksi silloin jos on todella ylipainoinen henkilö ja hän on pääsemässä lihavuusleikkaukseen. Silloin pitää pudottaa tietty prosenttimäärä kehon painosta, jotta se leikkaus on mahdollinen ja tähän tarkoitukseen ne on minusta oikein sopivia. Koska leikkauksessa yleensä pienennetään vatsalaukkua, niin pussikeittodieetillä tottuu hyvin myös pienempään annoskokoon, mikä on leikkauksen jälkeen ainoa vaihtoehto tai siitä ei ole mitään hyötyä.

Oikotietä onneen ei ole.

Minun mielestäni pussikeittoilu ei ole normaalissa elämäntapamuutoksessa tai laihdutusprojektissa ollenkaan järkevä vaihtoehto. Paras tapa on opetella ne itselle sopivat tavat syödä ja rutiinit. Vaikka kuinka laihduttaisi, niin ruuasta saa silti nauttia eikä siitä pidä tehdä mitään mörköä. Järkevä ihminen syö kaikkea, mutta kohtuudella. Säännöllinen ruokailu, maltillinen kalorivaje ja laadukkaat raaka-aineet on mun mielestä paras tapa pudottaa painoa. Mitään ihmedieettejä ei silloin tarvita tai pussikeittodieettejä. Kuka muuten oikeasti tuntee jonkun joka on pysyvästi onnistunut laihtumaan pelkillä pussikeitoilla? Varmasti sellaisia on muutama, mutta itse en ole törmännyt. Useammin törmää valitettavasti niihin, jotka pudottaa pussiksella 10kg ja 2kk dieetin loppumisesta painoa on +20kg.

Kouluruokaa ?

Minä kehoitan jokaista joka harkitsee pussikeittoilua harkitsemaan uudestaan. Syökää ennemmin kuvassa olevaa ruokaa ja nauttikaa elämästä ja voikaa hyvin. Laihtumisen nopeus ei ole sama kun tehokkuus. Mun mielestä painonpudotus on tehokasta vain silloin kun ne menetetyt kilot myös pysyvät poissa ja siihen olisi hyvä pyrkiä.

Mä en ole nyt laihtunut nopeasti, mutta haluan omaksua elintavat jotka saa mut voimaan hyvin mun koko loppuelämän. En halua enää koskaan laihduttaa ?